Rabu, 21 Oktober 2009

PEMAKANAN

Assalamualaikum...

Rezki merupakan pemberian dari Allah Yang Maha Esa. Setiap rezki yang diberikan perlulah kita dahulukan dengan memohon keredhaan dan memuji-Nya. Namun, kita semua terlupa akan konsep pemakanan yang perlu diterapkan dalam kehidupan harian. Sebagaimana yang kita ketahui pemakanan yang betul dan halal merupakan makanan yang terbaik malah ditambah pula dengan mata pencarian yang halal lagi bersih.

Sukar bagi kita untuk menahan nafsu lapar. Sebab itulah kita dikehendaki berpuasa supaya kita boleh melawan nafsu kelaparan tersebut." Makanlah sesuatu makanan itu asalkan kita semua tidak berlebih-lebihan". Maksudnya kita semua disarankan memakan sesuatu makanan itu sekadar untuk menggerakkan tubuh badan kita bukannya hingga kekenyangan. Konsep ini juga ada diterapkan dalam aspek kesihatan. Tetapi kita lalai serta leka dalam benda remeh ini.

Serupa jugak dengan dinamakan diet. Diet disini bermaksud memakan makanan sekadar diperlukan oleh tubuh semata-mata, bukannya menahan lapar sehinggakan ada yang memuntahkan kembali makanan yang telah dijamah. Salah benar konsep yang dibawa oleh sesetengah golongan ini. Malah diet yang disarankan oleh kebanyakan doktor juga tidak dititikberatkan oleh kebanyakan orang.

Puasa merupakan salah satu usaha kita untuk mengurangkan berat badan dan juga mengawal hawa nafsu kita dari segala perkara yang membatalkan puasa tersebut. Kita boleh mengamalkannya setiap 2 kali seminggu. Malahan itu lebih baik untuk tubuh badan kita dan merupakan diet terbaik yang patut kita amalkan.

Ingatlah " makanlah kamu asalkan tidak berlebih-lebihan" dan "berhentilah sebelum kekenyangan".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan